توصیف مختصر

تحصیلات


دکترای تخصصی: آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه خوارزمی، تهران

کارشناسی ارشد: آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه خاتم، تهران

کارشناسی: مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل (دانشگاه مازندران سابق)
 

برخی از سوابق اجرایی

         
          - مدیر گروه زبان های خارجی دانشگاه خوارزمی (در حال حاضر)


          - رییس کانون زبان ایران   (بهمن 1392- آبان 1397)
 

         - رییس مرکز آزمون زبان دانشگاه خوارزمی

         - طراحی و راه اندازی مرکز آزمون زبان دانشگاه خوارزمی

     
         - معاون پژوهش و برنامه ریزی، کانون زبان ایران

       
        - مسئول امور بین الملل، کانون زبان ایران

 

عضویت در شوراها


1395            عضو شورای عالی برنامه ریزی درسی و تالیف منابع آموزشی، بنیاد سعدی


1391            عضو شورای آموزشی پژوهشی، کانون زبان ایران

مقالات منتخب


Hashemi, M. R. (2020). Expanding the scope of mixed methods research in applied linguistics. In Heath & Rose (Eds.), The
   Routledge Handbook of Research Methods in Applied Linguistics Publisher: Routledge


Hashemi, M. R., Karimi, M. N., & Mofidi, M. (2021). Developing and Validating an EFL Teacher Professional Identity Inventory: A Mixed Methods Study. MEXTESOL Journal, 45 (1)  Publisher: Asociacion Mexicana de Maestros de Ingles


Nazari, M., & Hashemi, M. R. (2020).From ‘they’ to ‘Faezeh’: an action research study of a co-educational language class, Educational Action Research, DOI: 10.1080/09650792.2020.1867600 Publisher: Routledge (Taylor & Francis Group)

Hashemi, M. R., & Gohari, I. (2019). A mixed methods genre analysis of the discussion section of MMR articles in applied linguistics
Journal of Mixed Methods Research. ISI/Publisher: Sage


Tavakoli, M., Kiani, G., & Hashemi, M. R. (2018). The effects of VAK learning style and input type on causative construction  development by Iranian EFL learners. Issues in Language Teaching, 7(2), 61-89 Publisher: Allameh Tabatabai University

Tavakoli, M., Kiani, G., & Hashemi, M. R. (2018). On the impact of two input-oriented techniques and perceptual learning styles on  causative construction development. Journal of Language and Translation, 8, 3, 43-56  Publisher: IAU


Atai, M. R., Hashemi, M. R., Nejadghanbar, H. (2018). Exploring the Conceptions of Academic Reading Comprehension by Iranian  Graduate Students of Applied Linguistics. Journal of Teaching Language Skills, 37, 2, 1-32 Publisher: IAU

Hashemi, M. R., & Eskandari, R. (2017). The learning of congruent and incongruent collocations utilizing dynamic assessment. The Language Teacher, 41, 6 Publisher: Japan Association for Language Teaching


Hashemi, M. R., & Shirzadi, D. (2016). The use of hedging in the discussion sections of applied linguistics research articles with varied research methods. Journal of Teaching Language Skills, 35, 31–56. Publisher: Shiraz University
 

Karimi, M. N., Hashemi, M. R., & Sarbazfard, M. (2015). Emotional intelligence and critical thinking ability as correlates of E
learners’ vocabulary knowledge. Journal of Research in Applied Linguistic Studies, 7 (1), 75–94. Publisher: Shahid Chamran University

 

Hashemi, M. R., & Babai, E. (2013). Mixed methods research: Toward new research designs in applied linguistics. The Modern Language Journal, 97, 828–852. ISI/Publisher: Wiley
 

Hashemi, M. R. (2012). Reflections on mixing methods in applied linguistics research. Applied   Linguistics, 33, 206–212. ISI/Publisher: Oxford University Press
 

Hashemi, M. R., & Babai, E. (2012). Exploring the nature of mixing methods in ESP research. ESP Across Cultures, 9, 115–134. Publisher: University of Foggia, Italy
 

Babai, E., Atai, M. R., & Hashemi, M. R. (2011). Revisiting the dichotomy between qualitative and quantitative research: Mixed methods designs in applied linguistics. TELL. Publisher: TELLSI
 

Hashemi, M. R. (2011).  (Post)-methodism: Possibility of the impossible? Journal of Language Teaching and Research, 2, (1). Publisher: Academy Publication, UK
 

Hashemi, M. R. (2009). Semiotics and ELT materials development. Folio, (Journal of the Materials Development Association—MATSDA), 13 (1). Publisher: MATSDA
 

Atai, M. R., & Hashemi, M. R. (2008). Task-based strategy assessment: The effect of task difficulty on listening strategy use of advanced EFL learners, Journal of Asia TEFL, 2 (1).  Publisher: Asian Association of Teachers of English as a Foreign
Language

 

Hashemi, M. R. (2005). EAP materials evaluation in Iran: English for students of civil engineering, Proceedings of the 1st national
ESP / EAP conference, SAMT, Tehran. Publisher: The Organization for Researching and Composing University Textbooks in the Humanities—SAMT

Hashemi, M. R. (2005). ELT key concepts: Genre analysis. ILI Language Teaching Journal, 1 (2). Publisher: Iran Language Institute—ILI
 

مقالات فارسی


محمدی، س، بابایی، ع، هاشمی، م (1398) بررسی نگرش مدرسان انگلیسی درباره اهمیت و کاربرد ارزشیابی پویا به غیر انگلیسی زبانان. ژورنال پژوهشهاي زبانشناختي در زبانهاي خارجي، دوره 9، شماره 4، 1307 تا 1337 (زمستان 1398)

بابایی، ع، هاشمی، م، امینی فارسانی، م (1395)، بررسي ديدگاههاي استادان رشتة آموزش زبان انگليسي ايران نسبت به پژوهش: مطالعة تركيبي. ژورنال پژوهشهاي زبانشناختي در زبانهاي خارجي، دورة 6 ،شمارة 2 ،پاييز وزمستان 1395 ،دانشگاه تهران


 

تالیف کتاب


Hashemi, M. R. (2014). Understanding Research in Applied Linguistics. Tehran: SAMT
 

سخنرانی در همایش/ارایه کارگاه


      (Featured Speech): Key Methodological Issues Relating to MMR in Applied Linguistics
                               2017             Khazar Higher Education Institute
 
2015      TELLSI Summer School Workshop on Mixed Methods Research in Applied Linguistics


EAP materials development: English for the students of Arabic   literature, the 4th conference on Issues in English Language Teaching in Iran (IELTI 4), Faculty of Foreign Languages, University of Tehran, July 2007

Task-based strategy assessment, the 4th conference on Issues in English Language Teaching and Literature, Faculty of Foreign Languages, Shiraz University, February 2007

EAP materials evaluation in Iran: English for students of civil engineering, the 1st national ESP / EAP conference, SAMT, Tehran
 

ویرایش کتاب/مجموعه مقالات


Tajeddin, Z., Hashemi, M. R., Vaezi, S., Bagheri, B., & Yavari, M. (Eds.). (2010). Selected Proceedings of the First Conference on ELT in the Islamic World. Tehran: ILI Press

2010 - “Stories from Rumi,” Translated and simplified by M. J.  Habibzadeh, Published by the Iran Language Institute 

2009 - “Tales from Men of Wisdom,” Translated and Adapted by Dr. Sasan Baleghizadeh, Published by the Iran Language Institute

2009 - “Mystical Tales from Mowlavi,” Translated and Adapted by Dr. Sasan Baleghizadeh, Published by the Iran Language Institute

2008 - “Tales from the Thousand and One Nights” (vol. 4), Translated by Dr. Sasan Baleghizadeh, Published by the Iran Language Institute
 

تجارب حرفه ای-تخصصی بین المللی


ممتحن رسمی آزمون آیلتس در مرکز آیلتس دانشگاه آزاد اسلامی (2012–2011)

ممتحن رسمی آزمون های بین المللی دانشگاه کمبریج (2011–2008)
 

تجارب آموزشی


تدریس در مقاطع دکترا، ارشد و کارشناسی دانشگاه خوارزمی
تدریس در مقطع ارشد دانشگاه خاتم 
تدریس در مقطع کارشناسی دانشگاه علامه طباطبایی
تدریس در دوره های مختلف آموزشی کانون زبان ایران
تدریس زبان تخصصی در دانشگاه علوم و فنون مازندران

 
 

داوری برای نشریات معتبر بین المللی

The Modern Language Journal

Journal of Mixed Methods Research

Language Teaching Researh

Cogent Education

Pedagogies: An International Journal

Multi-lingua: Journal of Cross-cultural and Interlanguage Communiucation

International Journal of Qualitative Methods
سوابق تحصیلی
#
دوره
دانشگاه محل تحصیل
شهر محل تحصیل
کشور محل تحصیل
تاریخ فارغ‌التحصیلى
میانگین کل
1
دکتری تخصصی
1390/11/11
طرح‌های تحقیقاتی
#
عناوین طرح‌هاى پژوهشى
مجریان
سازمان حامى
محل اجرا
وضعیت طرح
تاریخ تکمیل
1
تکمیل شده
دانشجویان تحت راهنمایی
#
عنوان
افراد
1
تحقیق در مورد عوامل انگیزش میان دبیران زبان در موسسه های خصوصی
فرزین ملکی تیرابادی
2
بررسی بین رشته ای ساختار موضوعی قسمت بحث پایان نامه های کارشناسی ارشد
سارا نظامی ناو
3
بررسی زانربخش بحث مقاله های تلفیقی در حیطه زبان شناسی کاربردی
ایمان گوهری مقدم
4
بررسی کاربردی تعدیل کننده های دربخش های بحث مقالات رشته های زبان شناسی کاربردی درحوزه پزوهش کمی کیفی و تلفیقی
دانیال شیرزادی
5
تاثیر چاچوب سازی کلامی و غیرکلامی معلم درفهم درک مطلب فراگیران ایرانی
افشین پنجعلی زاده
6
مقایسه تاثیرات چارچوب سازی معلم همسان و خودفراگیر در درک شنیداری فراگیران ایرانی که انگلیسی رابه عنوان زبان خارجی یاد می گیرند.
بهنام جوان دل
7
تاثیرتمرکز بربرنامه ریزی راهبردی برکلام تولیدشده زبان اموز درمتون مباحثه ای
شهرام خالقی عباس آبادی
8
استراتژی هایی برای ترجمه متنهایی که هدف آنها افزایش معنویت است: ترجمه های فارسی به انگلیسی
سلما طالبی امیری
9
رابطه بین سرخوردگی شغلی معلمان بر اساس شخصیت برون گرایی و درون گرایی در محیط یا موسسات حمایت کننده
محمدحسین بادین فکر
10
تاثیر ارزیابی پویا بر فراگیری کالوکیشن های متجانس و نامتجانس در بین زبان آموزان ایرانی سطح پیش متوسطه
راضیه اسکندری
11
نحوه ی ارائه ی زنان در رسانه های جمعی و شکل گیری هویت جنس مونث: از دیدگاه بر ساخت گرایی اجتماعی
امین مدی
12
طراحی و اعتباریابی ابزار سنجش هویت حرفه ای معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی
مهدیه مفیدی
13
پزوهش مقایسه ای آموزش دانش آموزان سطح پایین در مدارس و آموزشگاهها در ایران
گل ناز ایزدپناهیان
14
تاثیر برنامه ریزی پیش و همزمان با انجام فعالیت بر روی عملکرد گفتاری زبان آموزان: تحقیقی بر روی دانش آموزان با مهارت های زبانی متفاوت
فرشته پورطهماسب پیچا
15
طرح درس مذاکره ای در زمینه اموزش زبان خارجی انگلیسی دیدگاههای زبان اموزان و مدرسان ایرانی
لیلا سلیمی
16
اجرای الگوی ارزشیابی سیپ(زمینه ،درونداد،فرایندو برونداد)در بررسی کتاب زبان انگلیسی پایه نهم دوره اول متوسطه 3 در ایران
پروانه محمدی
17
بررسی ارتباط استعدادهای چندگانه هوش گاردنربا تمرین های گروهی نوشتاری در سطح پیشرفته انگلیسی
فاطمه سادات شهابی حقیقی
18
به کارگیری پادکست جهت ارتقا استنباط معنی از متن در مهارت شنیداری
الهه ابوطالبی
19
تاثیر یاری رساندن کلامی و غیر کلامی معلم بر درک مطلب زبان انگلیسی در خصوص زبان آموزان ایرانی
آنوش دانوخ قراجلو
20
تاثیر ماهیت داده زبانی بر عملکرد درک مطلب فراگیران جوان زبان خارجی
نازنین رحیمی
21
بازنگری در المان های نمره دهی در بخش نوشتاری آزمون آیلتس با توجه به نمونه جواب های رسمی ارائه شده
محمد سهروردی نیا
22
رابطه میان سواد دیجیتال و نظر نسبت به آموزش انتقادی، و موفقیت آموزشی مدرسان زبان انگلیسی ایرانی
سجاد قدمیاری
23
ارزیابی انتقادی نمود انگلیسی به عنوان لینگوا فرانکا در کتب آموزشی زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم و زبان خارجی بررسی چندنمایی
آیسان محمدنژاد
24
تاثیر موسیقی بر روی یادگیری و نگهداری لغات سخت برای فراگیران سطح بالای متوسط
نیما یوسفی
25
تاثیر تصحیح خودکار نگارش بر صحت نوشتاری زبان آموزان آکادمیک انظمام تصحیح اتومات نگارش و اثر یادگیری دریافت شده
پریناز امیرسیافی
26
نقش اقدام پژوهی در تغییر عاملییت معلمان زبان انگلیسی
خدیجه اقاجانی دلاور
27
پژوهشی پیرامون بازتاب نمودهای اهداف توسعه پایدار در اسناد رسمی ایران و کتاب های آموزشی زبان انگلیسی
سیما مشعوف
28
بررسی تاثیر تولید مواد چندوجهی مبتنی بر نشانه شناسی توسط فراگیران زبان برعملکرد آنان در مهارت نوشتن
امید زارعی رباط
29
مطالعه تهدیدها و عوامل بهبودبخش بهزیستی معلمان زبان انگلیسی ایرانی و یافته های یک دوره آموزشی بر اساس مدل PERMA
مهدیه مفیدی
30
مطالعه ی مقایسه ای توانایی استعاره ای زبان آموزان ایرانی در مهارت های تولیدی (گفتار و نوشتار) با تمرکز بر هوش فرهنگی
مهسا فتوحی
31
یادگیری زبان به کمک هوش مصنوعی رایانه مطالعه استفاده از کورتانا (به عنوان یک برنامه دستیار صوتی مبتنی بر(ICALL)) در کلاس درس، و تاثیر آن بر یادگیری واژگان، نگرش و سطح مشارکت زبان آموزان
امیرحسین خوش خصلت
32
تحلیل استعاره ی انتقادی در مورد بازنمایی جامعه ی کرد در گفتمان رسانه ای ترکیه: مطالعه ی موردی روزنامه ی حریت
عبدالله باپیری خلخانه
33
بررسی تاثیر تولید مواد چندوجهی مبتنی بر نشانه شناسی توسط فراگیران زبان عملکرد آنان در مهارت نوشتن
امید زارعی رباط
34
بررسی استراتژی های ادغام داده ها در مقاله های تحقیقاتی با روش های ترکیبی که در سال های 2015 تا 2020 در مجلات زبانشناسی کاربردی دارای رتبه بالا منتشر شده اند.
شیلر میرزااقاخان
35
تآثیر آموزش ترکیبی در یادگیری زبان انگلیسی در دانش آموزان پایه ی دهم با استفاده از مدل خود آموز الکترونیکی
کاظم قدسی
36
مطالعه میزان درک زبان آموزان از تعامل و بررسی کیفیت تولید زبانی شفاهی بر اساس تِئوری فعالیت در یادگیری زبان مبتنی بر فناوری
نگین مسکوچی
37
تاثیر گفتمان هم ایندسازی شده بعنوان مدل اموزشی در مهارت صحبت کردن بر روی توانش ارتباطی دانش اموزان: بررسی دانش اموزان نوجوان ایرانی که زبان انگلیسی آن ها در سطح متوسط است
مبینا روزبهانی
38
اثیر ارزشیابی یادگیری محور بر رفتار خودتنظیمی دانش آموزان دوره اول متوسطه ایران در کلاس های درس ترکیبی چند سطحی
فاطمه رضامند
39
بررسی تاثیر تولید مواد چندوجهی مبتنی بر نشانه شناسی توسط فراگیران برعملکرد آنان درمهارت نوشتن فراگیران ایرانی زبان انگلیسی
امید زارعی رباط
40
تاثیر کاربرد ماندلی (یک ببرنامه اموزش وازگان مبتنی بر هوش مصنوعی) بر وسعت دانش وازگان دانش اموزان مبتلا به سندرم داون
زهرا موسوی
41
تاثیر تصاویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی بر یادگیری و به خطر سپردن هم آیند های انگلیسی توسط زبان آموزان سطح متوسط
محمد خوش خوش ابادی
42
تاثیر گفتمان هم آیندسازی شده بعنوان مدل اموزشی در مهارت صحبت کردن بر روی توانش مکالمه ای دانش اموزان: بررسی فراگیران بزرگسال که زبان انگلیسی آن ها در سطح متوسط است
مبینا روزبهانی
43
ارزیابی بسته آموزشی ملی "انگلیسی برای عراق" در دوره پیش دانشگاهی با استفاده از مدل "سیپ"
تغرید السعد
دروس ترم جاری
766 - روش های تحقیق کیفی و مختلط - روز: چهارشنبه - از ساعت 08:00 تا 10:00
803 - تحلیل کلام - روز: یک شنبه - از ساعت 08:00 تا 10:00
721 - سمینار کارشناسی ارشد(مسائل اموزشی زبان ) - روز: سه شنبه - از ساعت 10:00 تا 12:00
600 - روش تحقیق کمی و کیفی در آموزش زبان - روز: یک شنبه - از ساعت 08:00 تا 10:00
721 - سمینار کارشناسی ارشد(مسائل اموزشی زبان ) - روز: شنبه - از ساعت 08:00 تا 10:00
600 - روش تحقیق کمی و کیفی در آموزش زبان - روز: شنبه - از ساعت 10:00 تا 12:00
606 - در آمدی بر تحلیل گفتمان - روز: یک شنبه - از ساعت 10:00 تا 12:00
606 - در آمدی بر تحلیل گفتمان - روز: سه شنبه - از ساعت 08:00 تا 10:00
600 - روش تحقیق کمی و کیفی در آموزش زبان - روز: سه شنبه - از ساعت 10:00 تا 12:00
143 - اصول وروش تحقیق همراه باتحقیق عملی - روز: یک شنبه - از ساعت 10:00 تا 12:00
143 - اصول وروش تحقیق همراه باتحقیق عملی - روز: یک شنبه - از ساعت 13:30 تا 15:30